pátek 16. srpna 2013

Páté kolo - zadání

Milé švadlenky,


otevřela jsem si text napsaný už před sedmi měsíci a zjistila jsem, že povídání k pátému kolu je velice krátké,  jen zadání s několika upozorněními a doporučeními. Ale zdá se mi to teď málo, tak než sem ten text zkopíruju, připíšu pár slov.

Větší část práce na Pešcích je po čtvrtém kole hotová a Pešci už mají svou výraznou a nezaměnitelnou podobu.  Podle toho, co mohu vidět v galerii, se domnívám, že právě uplynulé čtvrté kolo bylo v určení charakteru Peška hodně klíčové. A myslím si, že se vám to hodně povedlo, pokud mohu soudit z obrázků, které mám v tuto chvíli k dispozici – jsou to necelé dvě třetiny, mám jich u sebe dvacet dva. Tady bych ráda poděkovala vám všem, které jste mi napsaly, že Peška pošlete v pondělí či za týden, alespoň tady nemusím vyšilovat , že se vám něco stalo. :o)

To je taky zajímavá věc, která si zaslouží, abych ji zmínila. 

Když jsme začínaly šít, tak jsem měla strach, aby se nestalo to, co se občas stává – že některá ze švadlenek odesílá Pešky s dlouhým zpožděním, že se u některé ze švadlenek Pešci hromadí a celé Peškové kolo se na dlouhou dobu zasekne, nebo dokonce že se Pešek úplně pokazí, protože některá ze švadlenek přestane úplně komunikovat.

Naštěstí nám se takové věci zatím vyhnuly (ťuk ťuk ťuk). Sice hned na začátku se odhlásila z vážných důvodů Luci Maci, ale to se zvládlo, kolo pokračuje a za Luci a pro Luci se šije dál. A jedna ze švadlenek má problémy se svou dlouhodobě nemocnou dcerou , jedno kolo za ni zaskakovala následující švadlenka a ochotně ušila dvě kola za sebou.  Nevím, jak to bude v tomto kole, ale doufám, že i tady se domluvíme a všechno poběží víceméně hladce.

Šití Peška je především o velké důvěře a odpovědnosti. Úplně na začátku posíláme svůj blok, posíláme své srdce do neznáma a věříme, že švadlenka, kterou jsme nikdy neviděli, se bude snažit co nejlépe pochopit naše přání a že bude šít tak, aby Pešek co nejlépe vypadal (a taky vydržel).

Musím říct, že mě moc těší, že k šití Pešků přesně takhle přistupujete. Když mi posíláte obrázky, často mi píšete něco jako „tohle kolo mi dalo pořádně zabrat“. Píšete mi, jak jste dlouze přemýšlely a kreslily, hledaly či kupovaly látky. Jak jste páraly a přešívaly.  A vyjadřujete naději, že se snad vaše šití bude budoucí majitelce líbit.

Když si prohlížím galerii, tak pevně věřím, že bude. I když je mi jasné, že někdy třeba přes nejlepší snahu všech zúčastněných může být příjemkyně Peška trošku zklamaná. Když to vezmu s nadsázkou, tak ona sice na začátku do deníčku napsala, že má ráda zelenou, jenže na Pešku je zelená jiná, je použitá jinde a jinak a vlastně je jí tam moc. :o)

Už jsem se o něčem podobném zmiňovala posledně. Každá máme jiné vidění, jiný vkus, jiné představy o kráse. Každá si myslíme, že náš pohled a názor je správný. A to je naprosto v pořádku, přece nemůžeme dělat věci, o kterých si nemyslíme, že by byly správné. Problém nastává ve chvíli, kdy si myslíme, že náš názor je nejsprávnější. Protože se nutně musíme časem střetnout s někým, kdo si myslí totéž. :o)

Jak jsem zjistila, právě v tomhle je Pešek vynikající školou. Vidím to u vás, když mi píšete, vidím to sama u sebe. Teď jsem posílala Peška, kde jsem se svým pokračováním byla opravdu spokojená, líbilo se mi a líbil se mi celý Pešek. Myslela jsem si, že pokračování pro následující švadlenku bude brnkačka, ale ona mi napsala (snad se nebude zlobit, že ji cituji): „Peška jsem dostala a už mám zase zamotanou hlavu - co tam budu dál došívat, navíc já tu barvu nemusím, takže jí doma moc nemám. :o)“  A na druhou stranu jsem já dostala Peška, který je sice opravdu kouzelný, ale ve stylu, který neumím. A naprosto nevím, jak mám pokračovat. :o)

Čekala jsem na začátku, že Pešek bude pro mě přínosný, ale musím napsat už teď, že díky vám všem předčil všechna má očekávání. A za to vám velice děkuji.

Už jsem se moc rozpovídala a vy jistě čekáte na vyhlášení pátého kola, ale ještě okamžik strpení, ještě vám musím říct něco ke kolu šestému.

Původně jsem psala, že poslední kolo bude končit 15. prosince. Vzhledem k tomu, že si určitě všechny přejeme mít svého Peška pod stromečkem, jsem se rozhodla termín zkrátit a poslední kolo ukončit 30. listopadu, takže na poslední kolo budete mít "jen" měsíc a půl. Píši vám to s předstihem, abyste s tím počítaly. V prosinci stejně všechny budete péct, uklízet a došívat vánoční dárky, tak by na Peška nezbývalo moc času.  Ono mi je jasné už teď, že se nějaký ten skluz sem tam objeví, ale v tomto okamžiku jsem se rozhodla vsadit na jistotu, proto termín krátím, aby opravdu všichni Pešci dorazili ke svým majitelkám do Vánoc.

A teď tedy ten dávno připravený text, s malou úpravou:

Páté kolo - zadání

Pešky jsme v minulých kolech pěkně roztočily, ale abychom dostaly středový čtverec na špičku, jak jsem slíbila při vyhlášení 1. kola, je nutné Peška ještě jednou otočit. Je to poslední otáčení, příště už budeme „jen“ našívat lem, kterým budeme Peška uzavírat a také srovnávat velikost.

V tomto okamžiku už je těžké odhadnout, jak je váš quilt vlastně velký. Strana čtverce by se měla pohybovat okolo 84 cm. Z těchto výchozích rozměrů by měl vzejít po 5. kole čtverec velký cca 119 cm. Ale spíš si myslím, že většině švadlenek vyjde čtverec o něco větší.

Pro trojúhelníky platí všechna pravidla z minulých kol. Umíte výpočet a víte, že máte nechat nad obrazci či aplikacemi dost místa na případné seříznutí a na šev. Pamatujte na dostatečné švové přídavky.

Pokud někdo bude mít problémy s výpočtem trojúhelníku, klidně mi napište, dáme to spolu dohromady.

Závěrečné trojúhelníky můžete sestavit z malých bloků nebo udělat aplikace. Je dost místa na půlkruhy či jiné obrazce. Prostor, který máte, je tak velký, že ať uděláte, co uděláte, vaše práce bude korunovat všechna předchozí kola. Může předchozí kola podtrhnout, nebo posunout nečekaným směrem. Pečlivě si Peška prohlédněte, pročtěte si deníček a snažte se doladit Peška podle přání budoucí majitelky, samozřejmě s respektem k předchozímu šití.

Nezapomeňte své dílo vyfotit a popsat svou práci do deníčku. Téměř už kompletního Peška zabalte a pošlete spolu s deníčkem na určenou adresu do 15. října.

Přeju Vám hodně nápadů, radost ze šití i krásné letní a časně podzimní dny.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji vám za návštěvu i za vaše komentáře.