sobota 1. června 2013

Bez střihu mi to nejde

Mám za sebou už několikátý roh Peška (včetně Peška, který šiju s Dámou), ale musím přiznat, že dokud si neudělám papírový roh a nepřiložím ho k Peškovi ležícímu na zemi, tak mi vymýšlení pokračování prostě nejde. 

Jakmile ale vidím před sebou ohraničený prostor, jde to o hodně líp. Začnu si na obyčejný papír čmárat varianty a když mám jasno, nakreslím nebo narýsuju si návrh ve skutečné velikosti na ten papírový roh. Potom se mi i mnohem lépe počítají velikosti potřebných dílků a roh později používám pro kontrolu velikosti ušitých kousků.

Třeba je váš styl práce úplně jiný a bez rohu se obejdete, ale třeba je na tom někdo jako já a ten roh mu hodně pomůže.

Pro takové švadlenky sem překopíruju z vyhlášení 3. kola zjednodušený návod na roh, abyste ho nemusely hledat.

Jak udělat střih na roh

Změříme si úhlopříčku Peška, kterého máme zvětšit, a zjištěnou velikost vydělíme dvěma. K vypočtenému rozměru přičteme 2 cm - kdo chce být úplně přesný, tak přičte 1,75 cm.

Příklad: úhlopříčka měřeného čtverce je 52 cm, děleno 2 je 26 cm plus 2 cm je 28 cm. 

Máme potřebný rozměr a můžeme dělat střih. Vezmeme balící papír, z jednoho rohu (pravý úhel) na obě strany naměříme 28 cm, spojíme body čárou a pak vystřihneme. A máme střih včetně přídavku na šev - můžeme si tam  po obvodu namalovat i čáry ve vzdálenosti 0,7 cm od hrany, tudy povede šev.

Malý tip na závěr:
Čím je Pešek větší, tím hůř se spojují oba naměřené body, protože takové dlouhé pravítko doma nemáme. Stejně může posloužit nějaká laťka, nebo můžete papír přeložit - ale u silnějšího papíru to moc dobře nejde. Nebo do jednoho bodu špendlíkem připíchněte nějakou tenkou šňůrku, nasměrujte k druhému bodu, tam ji taky připíchněte, a podle šňůrky si udělejte čáru.

Přeju vám, aby vám šlo šití pěkně od ruky, a už se moc těším na obrázky. 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji vám za návštěvu i za vaše komentáře.